Om oss

Sveriges Vårdgivare är ett privat initiativ vars syfte är att via analys av allmänna handlingar, information och data, granska företag och organisationer verksamma inom vård och omsorgssektorn i syfte att kunna göra en bedömning av huruvida ett företag eller organisation med god sannolikhet, eller ej, följer de olika lagar, regler och förordningar som råder.

Resultatet av granskningarna finns att tillgå på varje vårdgivares individuella profil.

Till vem/vilka riktar sig Sveriges Vårdgivare?

Handläggare inom socialtjänsten

Som handläggare kan du snabbt ta reda på om ett företag med större eller mindre sannolikhet sköter kvalitetsarbetet på det sätt som lagar och förordningar kräver. Det gäller också redan upphandlade leverantörer.

Inspektionen för vård och Omsorg (IVO)

IVO kan snabbt bilda sig en bild över vilka verksamheter som bör följas upp och granskas mer ingående.

Vårdföretagarna Almega

Vårdföretagarna Almega kan snabbt hitta och kontakta de företag som av olika skäl inte tycks uppfylla deras stadgar om kvalitets- och transparenskrav.

Vårdverksamheter

Verksamheter som bedriver vård och omsorg som kan uppmärksammas på eventuella brister i deras verksamheter så dessa kan korrigeras.

Anhöriga & legala företrädare

Föräldrar till barn och unga som ska placeras och vuxna klienter själva kan ha intresse av kvalitetsbedömningen, I synnerhet som Lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) i viss börjat tillämpas inom vård och omsorgsområdet.

Utvärdering av verksamheter

Vård- och omsorgsbranschen är stor och består av väldigt många olika typer av verksamheter. Målsättningen är att Sveriges Vårdgivare ska kunna erbjuda information om samtliga verksamheter som bedriver vård och omsorg.

Bedömningsprocessen

Fas 1 - Informationsinhämtning

I första fasen kontrollerar vi om verksamheten bedriver en tillståndspliktig verksamhet inom SoL eller LSS samt om den innehar tillstånd för detta samt de tjänster som verksamheten erbjuder. Vi kontrollerar även om viten eller återkallelse av tillstånd finns. Verksamheten uppmanas också att översända Sveriges Vårdgivare exemplar vad det som i 1 § 7 kap SOSFS 2011:91 § 7 kap. Dokumentationsskyldighet beskrivs som den sammanhållna ”kvalitetsberättelse” som företag eller organisationer är skyldiga att upprätta

Fas 2 - Analys

De dokument som erhålls granskas sedan utifrån relevanta lagar, föreskrifter och förordning.

Fas 3 - Bedömning

Vid avslutad genomgång av material och analys erhåller verksamheten en bedömning som klassificeras enligt följande system med tre olika nivåer.

Nivå grön

Verksamheten antas med mycket stor sannolikhet kunna efterfölja de lagar, föreskrifter och förordningar för kvalitetsarbete som reglerar verksamheten. Verksamheten har även uppvisat transparens i sitt kvalitetsarbete genom att offentliggöra efterfrågade handlingar

Nivå orange

Verksamheten har ej kunnat bedömas och kan därmed inte erhålla någon bedömning. En orange bedömning kan även sättas i de fall en verksamhet inväntar en bedömning. Det exakta skälet till en orange bedömning går att utläsa på verksamhetens individuella informationssida.

Nivå röd

Verksamheten antas med mycket stor sannolikhet inte kunna efterfölja de lagar, föreskrifter och förordningar för kvalitetsarbete som reglerar verksamheten. Verksamheten har valt att inte medverka i utvärderingsprocessen och därmed inte heller lämnat ifrån sig begärda handlingar enligt SOSFS 2011:9 - Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Då det av SOSFS 2011:9 framgår att kvalitetsberättelsen bör hållas tillgänglig för den som önskar ta del av den leder ett nekande av detta per automatik till en röd bedömning.